معرفی مقاصد دیدنی و مناطق توریستی ایران

  • ۰
  • ۰

اشکورات« الماس شمال کشور»
اشکورات یکی بخش ها کوهستانی استان گیلان می‌باشد که در امتداد سلسله کوه های البرز جای دارد . اشکورات از جنوبی ترین نقطه شهرستان رودسر آغاز تا جنوبی ترین نقطه شهرستان رامسر ادامه داراست . اشکورات از جنوب به قزوین , از مغرب به املش و رودبار الموت , از شرق به بخش کوهستانی شهرستان رامسر - تنکابن و از شمال به دامنه های کوهستانی رحیم آباد و رامسر محدود است .

 

 

اشکورات


این حوزه‌ از سه دهستان به اسم های اشکور سفلی , اشکور علیا و اشکور شوئیل درست شده شده‌است . قابل ذکر است که اشکور سفلی در حوزه جغرافیایی رودسر و اشکور علیا در حوزه رامسر واقع شده‌است .

اشکورات به عارضه ها متمایز مورد دقت قرار گرفته است , از جمله مهم ترین این عامل ها وجود دریاچه های ارگانیک , چشمه های آب معدنی رودخانه های زلال , چشمه سارها , غارهای مضاعف و از کلیه مهمتر طهارت هوا میباشد .

آب و هوای اشکورات در فصل‌زمستان سرد و پربرف است و در فصل تابستان خنک و ملایم . پس شایسته ترین زمان برای هجرت به‌این حیطه فصل بهار و فصل تابستان است .

حوزه‌ اشکورات از حیث پوشش گیاهی و تولید ها کشاورزی هم زیاد بی نیاز است . فندق و گردو , گندم و جو , عدس و لوبیا , سیب زمینی , سیر و پیاز از تولیدها شاخص این ناحیه می باشند . گیاهان دارویی جان دار در اشکورات هم عبارتند از گل گاوزبان , بنفشه , کنگر , گل مالامال , گزنه , گون , مدام فصل بهار و قارچ های خوراکی .

 

 

اشکورات
از صنعت های دستی مشهور این حیطه می شود به جاجیم , گلیم بافت , خیمه شب , نمدمالی , چوخادوزی , خورجین , عرق جین , چموش دوزی , سفال گری , نخ ریسی , کلاه بافی , شال و دستکش بافی , باروت سازی , صنعت های چوب , گلوله سازی , منبت کاری و غیره اشاره نمود .

مناطقی از کوهستان های اشکورات بر اثر جستجو های انجام گرفته دارنده اثرها و شواهد گوناگونی از قبیل قبور مرتبط با دوران ساسانی و بعضاً هم دوران اسلامی است و این خویش نشان از عمر حیطه داراست . حکومت های آل بویه و آل زیار هم درین حوزه‌ دارنده راءس حکومتی بودند . حال روستای بویه در اشکورات دارنده سکنه است .

در حالتی‌که قصد مهاجرت به اشکورات را داشته باشید , سفارش میکنیم ابتدا با گیرایی های توریسم آن آشنا شده , بعد از آن راهی این ناحیه گردید تا بتوانید مهاجرت پرباری داشته باشید .

یک کدام از کشش های اشکور سفلی , مسجد ناصرالحق یا این که ناصرالکبیر ( ع ) یا این که آستانه هفت امام در روستای رودبارک است که عمر آن به قرن سوم هجری قمری برمی گردد . در مشاهده از این مسجد حتما به بام سفالی مسجد و در چوبی آن که به درب “ بی بی هیبت ” معروف است , اعتنا نمائید . چشمه ای نیز از پایین مسجد عبور می نماید که آبی‌رنگ زلال و شور دارااست و برای دفع امراض عالی است . روستای رودبارک در ۳۵ کیلومتری رحیم آباد و ۵۰ کیلومتری رودسر جای دارد .

غار وادار در روستای دلیجان از سایر کشش های توریسم این حوزه‌ است . غار وادار با زیبایی یگانه خویش در امتداد سرچشمه رودخانه عرش رود قراردارد . روستای دلیجان هم در ۴۷ کیلومتری بخش رحیم آباد و ۶۲ کیلومتری رودسر واقع شده‌است .

سرچشمه رودخانه افق رود و آسیاب کهن در روستای گیری هم آیتم قابل قبولی برای مشاهده است . آسیاب جانور در‌این ده از نادر آسیاب های اشکور است . علت با اهمیت به‌وجود وارد شدن این آسیاب , خارج وارد شدن آب بسیار از دهانه سنگ بزرگ در سرچشمه رودخانه عرش رود است .

از سایر کشش های اشکورات که نباید از یاد پیروزی , کوه عروس و داماد در روستای زیاز است . این کوه مضاعف باشکوه و خوشگل بوده و در بین کوه های اشکورات از اهمیت ویژه ای برخوردار‌است . عامل نامگذاری این کوه , وجود دو مجسمه سنگی به حالت عروس و داماد در بالاترین نقطه آن است . روستای زیاز در ۲۵ کیلومتری بخش رحیم آباد و ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان رودسر قراردارد .

تونل روستای یازن هم یکی جالب های اشکورات می‌باشد که فراوان طولانی بوده و در ۱۱۸ کیلومتری شهرستان رامسر واقع شده‌است .

در مهاجرت به اشکورات , مشاهده از دریاچه روستای صمدآباد در دهستان شوئیل و دارگردان رجه در روستای گیری را از دست ندهید .
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی